Cypher [2002]

Vincenzo Natali ezúttal a Cyberpunk témakörében merül meg, még pedig egy fordulatos, szövevényes kém sztorit forgatott. A kultikus Kocka rendezőjének filmje erősen magán viseli Philip K. Dick stílusjegyeit, ez nyilván nem véletlen. 
A nem is olyan távoli jövőben az ipari kémkedés sokkal komolyabb, veszélyesebb és fontosabb, mint mai napság.

A főszereplőnk Morgan Sullivan (Jeremy Northam). Minden vágya, hogy igazi ipari kém lehessen a DigiCorp-nál.
Sullivan megkapja a Thursby álnevet és egy egészen más személyiséget. A csendes, visszahúzódó, esetlen Sullivan helyét a magabiztos és talpraesett Thursby veszi át.
Részben ezért is jelentkezett a férfi a céghez. Ki akart lépni túlságosan hétköznapi életéből, zsarnoki feleségének árnyékából, némi izgalmat akart, változásra vágyott.
Ezt mind meg is kapja, de nem teljesen úgy, ahogy azt elképzelte.

Minden egy nő megjelenésével kezdődött! Mindig azok a nők…
Rita (Lucy Liu)
afféle Femme Fatale-ként libben be Sullivan/Thursby életébe. Addigra a férfi szépen végzi a munkáját, egyre határozottabb és egyre inkább átveszi kitalált személyiségének szokásait.
Sullivan kezd eltűnni, ám ekkor lelepleződik, Rita figyelmezteti, hogy átverték. Minden, amit eddig tett csupán félrevezetés volt. Magyarázatot ad a férfi fura rémálmaira és gyakori fejfájására.Azzal, hogy rájön eddig a DigiCorp megtévesztette, veszélybe kerül az élete. Egyetlen módja van a túlélésnek és ez a színlelés. El kell játszania, hogy egy másik személyiség, hogy Sullivan sosem létezett. Mindennek a célja az igazi ipari kémkedés megalapozása, hiszen a mammutcégek nem sajnálják a pénzt, hogy egymás kémjeit leleplezzék, illetve a másik titkait ellopják.
Ebbe az ördögi játszmába kerül
bele a főszereplő, aki lassan megkavarodik a számos jellem között, akit alakítania kellene. Kíméletlen kettős játékra kényszerül, és egyetlen reménye a titokzatos Sebastien Rooks vagy, ahogy emlegetik: A Bástya.
Ez a megfoghatatlan ember – ha ember egyáltalán, hisz senki sem látta még – egy igazi mesterkém, egy olyan személy, akinek a legnagyobb cégek is félik a nevét, de elkeseredett kísérleteik, hogy kiderítsék kilétét még sosem jártak sikerrel. Ez az ember ajánlja fel a segítségét Sullivan-nek, de csak ha az cserébe segít neki. Két cég és a Bástya közé szorul tehát.

Egy fordulatos történet, amiben úgy játszanak az egyénnel, mint macska az egérrel, úgy látszik mindenki balsorsú főszereplőnk szivatásával van elfoglalva. De így van ez?
És ki valójában a Bástya? Mi a DigiCorp és a Sunway Systems célja? Kicsoda a főszereplő?
Sullivan?  Vagy Thursby? Esetleg valaki egészen más?
Ezekre a kérdésekre persze mind választ kapunk a mozi végére, de addig is remek jeleneteket nézhetünk végig, amiket egy fordulatos és élvezhető, tipikus cyberpunk sztoriba ágyaztak bele.
A cégek közt őrlődő egyén örökzöld téma, az ipari kémkedés vonulata csupán hab a tortán, miközben ezt az izgalmas filmet körbelengi a felejthetetlen Philip K. Dick szellemisége.
Natali szinte megközelíti a Kocka teljesítményét, bár kétségkívül más a két alkotás – genezisében azonban ugyanazok. A Kocka elvontabb, míg a Cypher emberibb, közelebb érzi magához az ember, de végső mondanivalója – a Ki vagyok én?- kérdéskör – hasonlóan elvont tartalmat hordoz.
Sullivan személyiségzavara az egész film középpontjában áll, eköré csavartak egy mozgalmas kémtörténetet.


6

Ez egy méltatlanul kevéssé

Ez egy méltatlanul kevéssé ismert, nagyszerű film.

Új hozzászólás beküldése

A mező tartalma nem nyilvános.

További információ a formázási lehetőségekről