Az Emlékmás (Total Recall) [2012]

Az idei év egyik leginkább várt filmje volt – nálam – ez a reboot.
Dick, kinek novellája alapján készült a mozi, a kedvenc sci-fi szerzőm, és amikor megtudtam, hogy újraforgatják Az emlékmást, de ezúttal hűebben az eredeti munkássághoz, örömömben tapsolni tudtam volna, mert így kilátás nyílt egy remek tudományos fantasztikus mozira, amire egy magamfajta mindig ki van éhezve.

Nos, aztán jobban utánajárva a dolognak megtudtam, hogy Len Wiseman ült a rendezői székbe (Underworld, Underworld: Evolúció, Die Hard 4.0) és aztán az első előzeteseket látva, rögtön keresztet vetettem az egészre. Tudván tudva, hogy ebből az egészből maximum egy közepes akciófilmet fognak összehozni. Nem is tévedtem és az elszomorító tény, hogy a forgatókönyvet is vagy öten kontárkodták össze, (pedig Kurt Wimmer nem is akármiket írt eddig) akkor el lehetett könyvelni, hogy a sok bába között elveszett a gyerek. A Dick rajongóknak előrevetíthetem, hogy a produkciónak nem sok köze van az eredeti We can remember it for you wholesale című novellához.
A nagy ígérgetésből nem valósult meg szinte semmi.

Bizonyára sokan emlékeznek a 90-es, Schwarzenegger féle mozira, ami szintén csak egy akciófilm volt, de annak volt tartalma, az fel volt építve és elég szörnyű bevallani, de abban jobban jelen van Dick szellemisége, mint ebben.
Még akkor is, ha érezhető az egészen némi Szárnyas fejvadász-stíl, aminek egyébként semmi köze nincs ehhez a történethez, szóval nem nagyon érthető az alkalmazása.

Egy narráció keretében gyorsan letudják a kötelezőt és bevezetnek minket a globális viszonyokba, elhelyezve ezáltal a történetet egy bizonyos helyzetben és környezetben.

A Földet lakhatatlanná tettük a vegyi fegyverkezésnek hála, aminek az lett a következménye, hogy az egész bolygón mindössze két lakható hely maradt. Az egyik egy nagyobb kontinens, a másik pedig egy aprócska érintetlen földrészlet a világ másik felén, ami gyarmatként funkcionál és Kolóniának nevezik.
A két rész között fennállnak ellentétek, a nagyobb elnyomja a kisebbet és ez ellen a kisebben ellenállás szerveződött, akiket terroristáknak bélyegeznek meg, és a vezetőjük egy Mathias nevezetű ember.
Az emberek hétköznapjaikat az elnyomás elleni lázadás árnyékában élik, miközben mindenki igyekszik boldogulni.
A két földrészt a Transz köti össze, amin keresztül nap, mint nap a megmaradt emberek ezrei ingáznak, hogy az igát húzhassák. Ebben érezhető valamelyest Dick keze nyoma, de összességében borzasztóan felületes a megvalósítás.
Már e tekintetben.
Főszereplőnk ugyanúgy Douglas Quaid (Colin Farrell), aki gyári munkásként rendfenntartó robotokat szerel össze nap nap után és együtt él csinos feleségével, Lorival (Kate Beckinsale). Visszatérő álmok gyötrik, amikben egy vadidegen nővel együtt menekül üldözői elől, majd elkapják és elszakad a lánytól (Jessica Biel). Amíg a Schwarzenegger verzióban teret engedtek a karakter értetlenségből fakadón szükségleteinek, a lyukaknak, amik az emlékezetében vannak, addig itt ez nagyon felületes és összecsapott. Nincs megindokolva eléggé, hogy a főhős miért megy el a Rekall nevezetű céghez.
Ahol aztán kiborul a bili és a  mozi hamisítatlan akció jelleget ölt, a tudományos fantasztikum pedig ledegradálódik érdekes és látványos környezetté.

A félreértések elkerülése végett:
Az új Emlékmás egy tisztességes alkotás, szórakozató, látványos és izgalmas, remek kis popcorn-mozi.
De sajnos ennél nem is több. Nagyon jól megcsinált, pergő akciókkal, (a Rekallnál zajló akciózás igazán ütős) de mégis csak csalódást keltő az egész, hiszen elszomorítóan gyenge és erőtlen a történet.
Lényegében az egész egy ’nem tudom ki vagyok, üldöznek, menekülök’-sémára épül és még ebben sem a legjobb. Farrell elmegy, és az utóbbi időben számos mellékszerepben remeklő Bryan Cranston, aki itt a fő-fő gonosz, Cohaagen, igazán jól teszi a dolgát, a negatív szerepekben is remeklő Beckinsale-lel együtt. A történet gyakorlatilag ki lett zsigerelve és csak az alap vázlat maradt meg, de még azt is képesek voltak felületesen kezelni és összecsapni. Ez teljesen megrontja a mozit és egy üres akció mozit csinál a többre érdemes alkotásból. De Lens Wiseman, az Lens Wiseman és ahol két embernél több is hozzáfér egy szkripthez, abból sok jó már nem sülhet ki.
Lényegében ismét megpörgették Phillip K. Dick-et a sírjában, bezsebeltek némi lét és létrehoztak egy tűrhető, de felejthető alkotást. Erre senki nem fog emlékezni, és ha valaki azt mondja majd: Total Recall.
Mindenki a Schwarzenegger főszereplésével készült produkcióra fog gondolni.
Kidolgozatlan történetén el is csúszik az egész és csupán egy egyszeri akció mozit kapunk, sci-fi díszletezéssel. Ez egyfelől bosszantó, másfelől pedig nagyon elszomorító egy igazi sci-fi rajongónak.
Egy Dick rajongónak pedig egyenesen elviselhetetlen a film létének gondolata.
Mégis, ez az egész, nem nézhetetlenül rossz, Wiseman kitett magáért és egy kulturált, tisztességes akció filmet forgatott. De ennél nem is többet. A Dick-i örökség kifejtése tovább várat magára, erre ez a film teljes mértékben alkalmatlannak bizonyult.

5

Új hozzászólás beküldése

A mező tartalma nem nyilvános.

További információ a formázási lehetőségekről