A Kísérlet(The Experiment) – 2010-es Változat!

A divatos remake gyártás újabb áldozatával állunk szemben, hiszen egy 2001-es német filmnek amerikanizált verziójával van dolgunk. Aki látta a német alkotást annak egyértelmű – aki nem látta, az nézze meg! -, hogy nagyon nagy kár volt hozzányúlni a témához 2010-ben, Amerikában.
A baj azonban súlyosabb… a film nem csak feldolgozásként gyenge.
Önmagában is rossz mozi.


… hogy mégis mennyire bosszantó ez a produkció. A bosszúságnak több oka is van, kezdjük mindjárt azzal, hogy a „börtön-témában” járatos Paul Scheuring rendezte, aki könyékig benne volt a nagysikerű Szökés (Prison Break) című sorozatban. Készítőként jegyzik, szóval nem a legutolsó kávéfőzésért felelős titkár volt. Ám még ennek ellenére sem tudott átmenteni semmit ebbe a munkájába.
Na, persze ennek a filmnek nem kell olyannak lennie, mint a máris legendás sorozat, de a profizmus hiányára ez akkor sem lehet magyarázat. Valójában felháborítóan amatőr teljesítménnyel szúrták ki a nézők szemét. Én is már-már ott tartottam, hogy inkább kiszúrom a szemem, mint hogy tovább nézzem ezt a szemetet. Az, hogy csak DVD-re jött ki még önmagában kevés a megbocsátáshoz…
A következő ok, hogy volt egy 2001-es német mozi, amit tulajdonképpen csak le kellett volna koppintani.
Még a sztori is adott, tehát nincs akkora felület, hogy elcsússzon a mozi. Hiszen a hírhedt stanfordi börtönkísérlet szolgáltatta az alapot, melyet 1971-ben hajtottak végre és botrányos eredményt hozott.
A cél a résztvevő tesztalanyok viselkedésének vizsgálata volt, de az egész hacacáré pár nap alatt katasztrófához vezetett. Erre mondják azt, hogy minden adott, elrontani már szinte csak szándékosan lehet. Még egy ok a „bosszantó” mezőben, Adrien Brody és Forest Whitaker személye. Szép-szép, hogy megnyerünk két ekkora nevet a filmünkhöz, de ne heréljük ki az általuk alakítandó karaktereket. Viszont azt is el kell ismerni, hogy a két színész sem volt a helyzet magaslatán – és még finom voltam.

A történet szerint meghirdetik ezt a kísérletet, amire számosan jelentkeznek, például a pénzszűkében lévő főszereplő. A karakter egyébként valami bizarr lázadóvezér és egy hippi keveredése, jól a szánkba rágják már az elején, hogy Travis (Brody) a jófiú, az igazság harcosa, az elesettek védelmezője.
Átellenben pedig ott gubbaszt Whitaker karaktere, Barris, aki kőkemény elnyomásban részesül sárkánytermészetű anyja részéről. De ez esetben is az arcunkba tolják, mint az idiótáknak, hogy a nagydarab fekete férfi egy befolyásolható, gyengeakaratú birka.
A kiválasztott férfiakat kijelölik, gondos felmérés alapján, hogy ki legyen rab és ki az őr. A vizsgálat két hétig tart, engedelmeskedniük kell a szabályoknak, a kápók kötelessége megtartani a rendet, de nagyon fontos, hogy nem alkalmazhatnak erőszakot. A helyszín persze egy külön erre a célra készített fegyház másolata, melyet éjjel-nappal kamerákkal figyelnek. Nehogy valami gond legyen.

A német film mintájára történik minden, a legtöbb jelenetet is átvették, tehát a megosztott emberek provokálják egymást, majd – erőszak híján – megszégyenítések, megaláztatások következnek, és a foglárok rájönnek, hogy nem utasítják rendre őket a durvulások miatt. A keménység kíméletlenségbe, kegyetlenségbe csap át, megmutatva a klisét, hogy még is csak állat az ember. Ha valaki nem látta a német filmet (az sürgősen pótolja!!!), annak akár még ez a film is elnyerheti a tetszését, de legalább is nem bánja meg, hogy megnézte.
A legnagyobb baj, hogy felháborítóan összecsapták, sehol nem érződik az a kemény pszchiothriller-hatás, ami a 2001-es alkotásban szinte végig ott van. Egyszerűen egy gyenge, hatás nélküli mozi, megtámogatva röhejessé tett szereplőkkel, és tartalmatlan jelenetekkel.
Amikor Brody-t elzárják a Black box-ba, teljesen hatástalan, indokolatlan húzás – érezhetően azért tették bele, mert az eredetiben is benne volt. Csak hogy az eredetiben volt értelme.
Továbbá az sem szimpatikus, hogy a főszereplőket teljesen nevetségessé, ügyetlenné és üressé tették a számos idétlen húzásukkal. A szájba rágás, hogy megértessék ki milyen személyiség, merőben felesleges, a néző nem hülye! Whitaker valódi jellemének felszínre bukkanása is elég röhejes megjelenítést kapott.
Az erőszakot átélő férfi erekcióval bámul a tükörbe…
Ez már a rohadtul ciki kategóriája…
Cam Gigandet iszonyatos ripacskodását inkább már nem is ragoznám.
A Kísérlet, e – túl - korai újragondolás csúfos bukás. Rémisztően gyenge film, elképesztően hatástalan, minden húzása amatőr, bosszantó, és mellé még össze is csapták úgy, hogy az ember csak a fejét fogja. Kivétel nélkül minden drámai történése, thriller eleme vagy közhelyes, vagy túlzásba vitt, agyonmagyarázott módon kerül a néző elé. Egyszerűen béna.

2

Új hozzászólás beküldése

A mező tartalma nem nyilvános.

További információ a formázási lehetőségekről