A Fekete Ruhás Nő (The Women in Black)

A filmet már az év elején kikiáltották az év horrorjának, de legalább is jónak nevezték. Az ilyesmire azért felkapja az ember a fejét, hiszen ritkán futhatunk bele jól sikerült alkotásokba e műfajon belül.
Eredetiséget ebben se nagyon keresünk, hiszen ez is egy a sok kísértet história közül, de valahogy mégis működőképes.
Pedig hát, a rendezője nem az elit tagja és első filmjével nálam már befuccsolt.
Eddig olyan filmek kritikáit hoztam, amiket negatívan ítéltem meg.
Most ezen változtatunk, hogy legyen egy pozitívum is a Horror Hétvégén.


Biztos beszéltem már róla, hogy az angol horror filmgyártás az utóbbi években igazán figyelemreméltó darabokat tud felmutatni. Ez a film is ezt erősíti meg, hiszen egy hamisítatlan gótikus angol moziról van szó. A jól megválasztott helyszínekkel remekül alapozták meg a produkciót.
A történetet is a 20. század elejére helyezték a borongós brit tájakra, ahol mindig felhős az ég, a fényviszonyok tompák, esik, minden tiszta sár és sötétek az éjszakák.

Főszereplőnek az egykori Harry Pottert, Daniel Radcliffe-et kérték fel, és az ő nevének agyon marketingelésével igyekeztek vonzóvá tenni az alkotást a potenciális nézők számára.
Az első Potter-mozi óta férfivá érett és idejét látta, hogy valami másban, valami komolyabban próbálja ki magát. A szerepet nem mondom, hogy rászabták, de egész pofás fiatal özvegy-ügyvéd apuka lett belőle. Arthur Kippst formálja meg, aki egy kisfiú édesapja és egyben özvegy, mivel szeretett neje meghalt a szülés közben. Ez a végtelenségig szomorúvá teszi a férfit, aki időnként még mindig érzi felesége jelenlétét.
Úgy adódik, hogy főnöke elküldi egy vidéki birtokra, mivel a tulajdonosa meghalt – egy öreg hölgy – és végre kell hajtani a végakaratát, ehhez viszont oda kell utazni és átnézni a papírokat. Kipps útnak indul és akkor még nem sejtette, hogy érkezése olyan természetfeletti események elindítója lesz, melyekre a józan ész nem adhat választ.

Utazás közben megismerkedik a környék leggazdagabb emberével Mr. Daily-vel, (Ciarán Hinds) aki a későbbiekben pártfogásába veszi. Érkezése felbolydítja a kis falu életét, érezhetően kerülik az emberek és mindenáron vissza akarják küldeni Londonba. De Kipps köti az ebet a karóhoz és ellátogat az ijesztő, elhagyatott házhoz és munkához lát.
Munkája közben különös iratokra lel és fokozatosan egyre inkább megismeri a ház lakóinak tragikus történetét, továbbá a nem mindennapi események is megkezdődnek, a titkokra fény derül. Eleinte csak finoman, érzéssel adagolják a fura hangokat, suttogásokat, a bizarr és ijesztő látnivalót és a Fekete ruhás nő alkalmankénti felbukkanásait. Majd felpörögnek az események, elérkezik a film csúcspontja, majd átcsap a levezetésbe és befejezésbe, ami egy kicsit esetlen.

A sztoriban nincs semmi különleges, teljesen megszokott sémákat követ, újszerűség zéró.
Azonban a gótikus hangulat, az egész alkotás atmoszférája igen jól lett eltalálva és a rendező is szépen, percről percre építette fel a mozit, fokozta a feszültséget, egészen a csúcspontig.
Egyedül a befejezés lett súlytalan, bár érthető és bizonyos szempontból kielégítő.

Mint horror film kellemesen borzongató, jól eltalált hangulatú, egyáltalán nem tolakodó alkotás.
Nem törekszik a néző sokkolására vérrel, belekkel, ilyesmikkel, hanem sokszor inkább csak elmosódott, távoli, ám oda nem illő dolgokat használ, vagy a jól megszokott „hirtelen ijesztős” kliséket.
De ez utóbbiakat remekül alkalmazza. A már említett James Watkins rendező, egy ifjú titán a filmes szakmában, aki eddig inkább írással foglalkozott, (Én pici szemem, Gyilkos kilátások, A barlang 2.) és első általa rendezett alkotása a Gyilkos kilátások – még egy ilyen borzalmat – nem valami komoly eresztés. Ezzel szemben a most tárgyalt második filmje egyértelműen javuló tendenciát mutat.
Igazából ebben a filmben minden a helyén volt
, egyedül talán Radcliffe- en lehetett volna még mit csiszolni, de a 89-ces Tv film, az Asszony feketében újrafeldolgozása (mely Susan Hill regényéből készült) egészen korrekt volt. Egyáltalán nem bántam meg a megnézését, pedig a horror mozikkal nagyon elővigyázatos vagyok és legalább olyan kritikus, mint a vígjátékokkal.
Az ember ritkán akad gyöngyszemekre – persze ez koránt sem az – és sajnos, ez egy olyan műfaj, amiben nem sok lehetőség maradt, csak a bőröket húzgálják már, ötletek nélkül.
Ilyenkor üdítően hat egy-egy jobban sikerült, bár sablonos alkotás is.

Valószínűleg a fokozatosság és a visszafogottság volt az, ami jót tett ennek a mozinak.
Túl sokat kaptunk már a stílustalan őrjöngésekből, mészárlásokból, hangulattalan Paranormal activity-ikből.
Nem újszerű, de majdnem nagyszerű.

6

Úristün! :) Nagyon nem vagy

Úristün! :) Nagyon nem vagy otthon ebben a film témában. Lehúzod a jókat, magasztalod a szarokat. Háá' hogyan van ez?

"Nem törekszik a néző sokkolására vérrel, belekkel, ilyesmikkel, hanem sokszor inkább csak elmosódott, távoli, ám oda nem illő dolgokat használ, vagy a jól megszokott „hirtelen ijesztős” kliséket." - Ilyet hogy lehet írni? Amikor az ember alapból két kategóriába sorolja a horrorokat, és ez egyértelmű, hogy nem a véres alternatíva e kettőből...

Elegem van a Port.hu-s háborúmból is, nem akarom én már megváltani az önjelölt filmkritikus prófétákat... nem is térek ki számtalan faszságra, amit egyes filmekről alkotott irományokban láttam itt is...

wouhn képe

Ez csak személyes vélemény,

Ez csak személyes vélemény, ne vedd ennyire komolyan.

Új hozzászólás beküldése

A mező tartalma nem nyilvános.

További információ a formázási lehetőségekről