Válasz a hozzászólásra
Immortel(Ad Vitam)
A-fraid, 2009, augusztus 28 - 12:42Egy különleges filmmel készültem mára nektek. Egy képregény adaptációról van szó, melyet Enki Bilal készített. A film francia, meg is látszik rajta.
A művészfilm és a Science fiction furcsa keveréke. Különös hangulat, érdekes megvalósítás, furcsa karakterek, sok animáció, de tele van lyukakkal!
Milyen lyukak?
Enki Bilal grafikus/képregényrajzolói körökben ismert, már-már legendás alak.
Ezt a film történeti alapjául szolgáló Nikopol-trilógiának is köszönheti. Egyébként a mozgóképek is ezt a hármast dolgozzák fel. Lentebb kiderül, ez miért fontos…
Bilal nagyon egyedi hangulatú mozit hozott létre 2004-ben, remekül megvalósított organikus/gépi világ, posztapokaliptikus jövőkép, társadalmi hanyatlás, tele apró metaforákkal és szimbólumokkal.
A látványtervezés kivételes, szinte az egész számítógéppel készült, még sok szereplő is.
Érdekesen, nem feltétlenül optimálisan, vegyítették az élő szereplőket és a digitális karaktereket. Ez egyébként hosszútávon zavaró és helyenként az effektek és a karakterek elég mókásak.
De van ennél sokkal zavaróbb is!
A legnagyobb és legkomolyabb hibája a filmnek, hogy nem érthető. Csupán sejtéseket enged. Ez alól azok a nézők kivételek, akik ismerik a képregényeket. Azok nélkül az egész egy zagyvaság, aminek az az oka, hogy több filmre való ötletet próbáltak egybesűríteni.
Enki Bilal rendező úr nagyvonalúan elsiklott afelett, hogy többen néznek filmeket, mint ahányan a képregényeit olvassák.
Ez nem jött össze…
Nem lehet sokat megtudni a szereplőkről, a motivációkról, az előzményekről, magáról a világról. Itt vannak a hatalmas lyukak, melyeket nem tud betömni a remek látványtervezés.
Erősödő hiányérzettel áll fel előle az ember, pedig elég magával ragadó mozi.
Megpróbálok pár alapvető dolgot elmondani a történetről, de ez nem könnyű a fenti okok miatt, és a story sem túl egyszerű, meg próbálom kerülni a spoilert is. :D
Szóval a film egy idézettel kezdődik, mely felhívás a Eugenics genetikai kísérletei ellen (szintetikus hús, virtuális agyak, stb.) és a Nikopol szelleme nevű lázadó csoporttól származik.
A helyszín 2095, New York. Az uralmat a nagy cégek birtokolják (Eugenics) és egy orvosi diktatúrát építettek ki. Ez ellen, illetve a földönkívüliekkel végzett kísérletek ellen lázad a Nikopol szelleme nevű csoport, melynek vezetőjét harminc évre hibernálták kellemetlen tevékenysége okán.
Ebből gondolom kiderül, hogy az egyik főszereplő maga Nikopol, aki egy baleset folytán a Brooklyn-híd romjaira zuhan a fagyasztóládájával együtt. Onnan meglóg.
Itt csatlakozik be egy különös szereplő. Ez a nem más, mint Hórusz, teljesen animált, aki többi istentársával együtt egy repülő piramissal érkezett.
Hogy ezek az istenek mi a fenét keresnek itt, az se derül ki…
Ám Hórusznak célja van Nikopollal és a főszereplő nővel!
Tehát Hórusz elfoglalja a férfi testét, hogy közösülhessen a nővel, aki egyébként egy kék hajú, kék bőrű, kék testváladékú mutáns emberfeletti képességekkel és étvággyal.
E triumvirátus az egész film alapja, többnyire társalognak és közösülnek (ez ki sem maradhatna egy francia filmből!).
De van még egy különös alak, John, akiről semmi az égegyadta világon nem tudható.
Csak sejthető, hogy valami nagyhatalmú, isteni vagy héroszi egyén. Az űrben játszódó jelenetet nem is tudtam hova tenni… Bár a karaktert se…
Csak annyi bizonyos, hogy a kék nénihez köze van.
A többi szereplő Nikopolhoz kapcsolódik.
Egy kivétellel animáltak, pl. a Nikopolt üldöző nyomozó, Algood, a Eugenics igazgatója, illetve az előző ázsiai asszisztense. Nem értettem, miért kellett ezeket a story szempontjából fontos szereplőket is géppel elkészíteni.
Az egyetlen, talán még lényegesnek mondható alak, egy vörös színű pörölycápa, faja szerint Dayak, és Nikopol nyomában kajtat, hogy kivégezze. Őt is a Eugenics küldte.
Egyébként meg egy baromi gagyi bábu. Akkor már miért nem animálták ezt is?
A lényeg, hogy Nikopol és Hórusz keresi a kék csajt és aztán javarészt nem érthető mi is történik.
Az egész film sejtések halmaza, ami akár még jó is lehet, mert továbbképzi az ember fantáziáját, elgondolkodik rajta, de azért ennél több támpontot is adhatott volna Mr. Bilal.
Aki hajtépős lesz, ha zavaros és kevéssé érthető egy film az ne nézze meg, mert elzáródnak az erei. Én azt mondom érdemes megnézni, de nagyon kár érte.