Válasz a hozzászólásra

Fék Nélkül (Premium Rush)

Fura érzés fogott el, amikor ennek a mozinak az előzetesével találkoztam. Felidéződött bennem a gyerekkori emlék, amikor az HBO-t bámultam és egy hasonló film ment. Nagyon hasonló.
Kevin Baconnek volt egy ilyesmi mozija még 1986-ban. Annak Ezüstkerék volt a címe és a történet kis eltérésektől eltekintve fedi a Fék nélkül sztoriját. Meggyőződésem, hogy itt bizony fenn áll a pofátlan csórás esete.

Nyilván nem én vagyok az egyetlen, akinek ez feltűnt, páran láthatták Bacon régi moziját is, ami ahogy én emlékszem egész jó volt, bár még csak kiskölyök voltam, nem úgy, mint most, több ezer filmet is túlélő mozi-veterán. A készítők azonban nem nagyon tűntették fel, hogy honnan is van az alapötletük a filmhez.
A mozi hivatalosan nem remake, önálló alkotásként van eladva, de ez hazugság.
Ahhoz túl sok az átfedés.

David Koepp nem akárki a filmes világban. Íróként olyan produkciókat jegyzett, mint A terror iskolája, Jól áll neki a halál, Jurassic park, Az árnyék, Mission: Impossible, Pánikszoba, Pókember, A titkos ablak, Hetedik érzék és még sorolhatnánk.
Rendezőként a két legutolsó mozi említendő.
Már csak azért is mert, mostani munkája gyenge.
Ebben még csak nem is az írótársa, John Kamps a hibás, aki eddig jelentősebb szkriptet nem tudott felmutatni.

Lényegében lemásolta az Ezüstkereket, ami bosszantó ugyan, de elnézhető lépés lett volna, ha legalább jól csinálja. Az előzetes egy intenzív, biciklis mozit ígért, ehelyett valami unalmasat és gyengét kaptunk, amit látvány helyett, némi számtech. machinációval próbáltak feldobni.
Ez alatt az útvonaltervezéseket értem. Nem csak a New York utcáin keresztülhúzott sárga csíkokat, hanem a főszereplő fejében lejátszódó lehetőségeket is.

Főszerepben az érdemtelenül felkapott Joseph Gordon-Levitt, aki ismételten megmutatta, hogy mennyire nem alkalmas a színészetre. Még biciklis futár karaktere egyszerű jellemét sem volt képes életre kelteni. Alapvetően volt unszimpatikus a figurája, de Levitt még ezt sem tudta kihasználni, inkább hőst próbált meg kreálni belőle, – persze valószínűleg rendezői utasításra – ám az nagyon nem jött össze.
A figurája egy nem törődöm, felületes alak, aki magasról szarik mások biztonságára, de annyi esze sincsen, hogy a sajátját szem előtt tartsa.
Fék nélkül közlekedik a világváros utcáin, ráadásul úgy, mint egy eszement. És még a bringások értetlenkednek, hogy miért utálják őket az autósok…
Aki így hajt a forgalomban, az ne csodálkozzon semmin. Főleg azon nem, ha az aszfaltra keni az agyát egy kocsi. Persze a főhős tömény filozófiája, miszerint:

„A Fék a halál.”

Érthető és valami kifacsart módon még logikus is, mégsem állítanám, hogy szép példával jár elöl már ami a biciklizést illeti. Wilee (Levitt) halasztó egyetemista, aki inkább bringás futárként járja az utcákat, mintsem hogy öltönyben feszítsen. Ellenérzése tökéletesen érthető, nagyon fekszik neki ez a bringás futár életmód.
Mert azért a készítők igyekeztek szemléltetni, hogy ez nem munka, hanem életforma.
Ez felemásan sikerült, ahogy minden más is ebben a produkcióban.
Barátnőjével (Dania Ramirez) éppen fasírtban vannak, akire mellesleg ráhajt egy másik futár, (Wole Parks) akivel viszont ő vetélkedik folyton. Rábíznak egy sürgős és nagyon fontos küldeményt, amit időre kell kivinnie. Ám a kis boríték fontossága és komolysága minden elképzelést felülmúl.
Ugyanis futárunk nyomába ered egy férfi, (Michael Shannon) aki minden áron a borítékot akarja és nem fél akár ölni is érte.
Hajsza kezdődik keresztül-kasul New Yorkon. Üldöznek itt biciklit autóval, biciklit biciklivel, versenyeznek virtusból, tekernek életre-halálra, van nagyon felesleges szerelmi szál, vesszőfutás az idővel, dráma.
Jó sok mindent akartak beletuszkolni az alkotásba és az ennél fogva szétfeszítette a kereteit és szétfolyt. Humorizálni is próbáltak, elenyésző sikerrel, a poénok gyermetegek, főleg a biciklis rendőrön való élcelődés cikis.
Összességében az egész produkció cikis. Lehetőségeihez mérten csalódást keltő, nem izgalmas, gyorsan unalomba fullad. A színészek gyengék, kivétel nélkül, Levitt sem képes kinőni ebből a szürke állományból, ami a mozi maga. Persze a kvalitásai sincsenek meg hozzá, ez tény.
Legjobban mégis a túlzóan hősiesnek ábrázolt főszereplő zavart. Érhetetlen, – már jelleméből fakadóan – hogy miért vállalja fel a küldemény továbbvitelét, pláne, hogy az élete múlik rajta, illetve a film végi autóbaleset után letekert kilométerek, törött bordákkal, azért erős túlzás. Arról nem is beszélve, hogy rém rossz példát vázol fel a biztonságos biciklizésről, amit menő dologként tűntet fel.
Túl sokat akartak és nagyon keveset sikerült kihozni az alapanyagból.

4

Válasz

A mező tartalma nem nyilvános.

További információ a formázási lehetőségekről