Elrabolva (Taken)

Erre a mozira nem magamtól akadtam, ajánlották (Köszönet Pistának!) és igazán élményszámba ment. Olyan ritka egy igazán jó akció film, persze akadnak kielégítő darabok, de azt hiszem ennek a műfajnak is leáldozott már.
Elfogytak a karakteres, eladható akciósztárok. Erre itt jön Liam Neeson, aki egy olyan figurát alakít egy hamisítatlan akció moziban, ami valami újat nyújt, szokatlant és tetszetőset egyben.

Na, igen… ez a film nem rendelkezik felemelő történettel, melyben Luc Besson keze is vastagon benne van és ez meglehetősen látszik.
A döntően Franciaországban játszódó sztorit egy másik francia úriember koordinálta, Pierre Morel.
Ha a neve ismerősen cseng, annak az az oka, hogy ő rendezte a B-13-at, és a 2010-es Párizsból szeretettelt, amik igen jó akciófilmek. De köze volt a Szállító mozikhoz és A nyakörvhöz is többek között. Ezek alapján, azt hiszem elég kecsegtetőek az Elrabolva esélyei.
Nem is hazudtolták meg magukat a készítők és egy parádés akció filmet hoztak össze.
Egy akciófilmnek nem is igazán kell magasztos történet, – bár azért nem árt, ha valamilyen mégis csak van – az akciók és a karakterek legyen felépítve, kidolgozva. Ez ebben az esetben maradéktalanul sikerült.

Adott egy nyugdíjba vonult, egykori CIA ügynök, Bryan Mills (Liam Neeson), – amolyan „probléma megoldó”/”takarító” – akinek a munkája miatt szétesett a családja. Felesége elidegenedett tőle (Famke Janssen), lánya úgy nőtt fel, hogy nem igazán ismerte az apját. Ezen szeretne most változtatni az egykori ügynök és mindennel megpróbálkozik, hogy kiérdemelje gyermeke szeretetét, tiszteletét, ragaszkodását. Tiszta szerencse, hogy nem mentek bele ebbe a mellékszálba és nem rontották el ott, ahol más filmek.
Akciót forgattak, nem drámát… és annak ellenére, hogy nem dolgozták ezt az aspektust jobban, mégis hangsúlyossá válik. Talán éppen ettől.
Kapcsolatuk már-már rendeződni látszik, amikor is a nagylány, Kim (Maggie Grace) Európába megy barátnőjével. Apja nehezen megy bele, de minden óvintézkedése ellenére a lányokat elrabolják.
Mills éppen telefonon beszél a lányával, amikor az elrablók megjelennek. Tudnivalókkal látja el gyermekét, majd megfenyegeti az emberrablót, hogy megtalálja és megöli, ha nem engedi szabadon Kimet.
Például az ebben a jelenetben is megnyilvánuló profizmus az, ami hitelessé, szórakoztatóvá, egyszerűen jóvá teszi a filmet. Ahogy Mills megmondja a lányának, hogy mit tegyen, hogy később könnyebben megtalálhassa – az valami egészen új felfogású akció mozit sejtet.
És így is van. Innentől kezdve egy jól strukturált, decens adrenalin bombává válik a film.

Bryan Mills tudja, hogy mindössze 96 óra áll a rendelkezésére, hogy visszaszerezze a lányát, e határidő letelte után nincs remény. Az egykori kémelhárító rideg profizmusával ered lánykereskedők nyomába.
Felhasználja egykori kapcsolatait, nem sajnál se pénzt, se emberéletet, egyedül a cél lebeg a szeme előtt:

Hogy épségben szerezze vissza gyermekét.

Ezt a szemléletet a film végéig megtartották. Mills egy tapasztalt, jól képzett ügynök, aki ha kell, egy marék guanóval is megöl bárkit, de azért igyekeztek valósághűek maradni (ez sikerült is hellyel-közzel).
Sok esetben nem kiáll, és tárcsere nélkül mészárol le annyi embert, hogy az egy kisebb, autonóm államban már népirtásnak számítana, hanem trükköket alkalmaz, illetve a legfontosabb: Nem habozik.
Ha valami szükséges, vagy közelebb viszi a céljához, akkor azt gondolkodás nélkül megteszi, nem moralizál, filózik – cselekszik.
Ennek köszönhetően fokozatosan halad előrébb, miközben a néző majd szétrobban a feszültségtől.
A film készítői nagyon jó érzékkel készítették el ezt a produkciót, Neeson kiváló színész, de mint akció idolt, nehezemre esett volna elképzelni. De ha egy ilyen figurát kell életre keltenie, akkor az jól áll neki, valami bagatell bohóckodás, vagy valami Seagal-Van Damme típusú alak nagy bukást idézett volna elő.
Azt hiszem ezeknek már véget ért a korszaka – egyelőre, hisz tudjuk, a divat ismétli önmagát. :D
Ez az alkotás egyértelműen profi munka, minden tekintetben az. Remek, földön járó, ám látványos, pergő akció jelenetek. Sehol egy felesleges szerelmi szál, vagy műdrámázás.
Vettek egy zseniális színészt, akire rá lehetett építeni az aggódó apa szerepét, aki azonban, ha kell hidegvérrel gyilkol, vagy kínoz meg másokat. Egy vérbeli profi, aki egyben apa is.
Ennyire épül az egész film, de ennyi elég is. A kevesebb több, az egyszerűség gyönyörködtet.
Aki szeretne egy igazán kemény és egyben szórakoztató akció mozit látni, az nyugodtan válassza az Elrabolva című filmet, mert nem fogja megbánni.

9

Új hozzászólás beküldése

A mező tartalma nem nyilvános.

További információ a formázási lehetőségekről