Válasz a hozzászólásra

Hora (Whore) - 2009

Ez a film a leginkább azzal a szóval írható le, hogy: Ambivalens.
Egyrészt furcsa amatőr, művészfilm jelleget ölt, majd a következő pillanatban átvált értelmetlen ostobaságba, majd ebből áttérünk holmi huszadrangú darabolós, hentelős, slasher-be.
Norvégia újabb „gyöngyszeme” egy fércmunka, mintha a rendező (Reinert Kiil) sem tudta volna, hogy pontosan mit akart. Annyi bizonyos, hogy én kitenném rá a 18-cas karikát, nem csak azért mert durva, hanem mert megtekintése, akár még károkat is okozhat.


A Hora jelentése pedig… nem igazán szalonképes… de lényegében: Ribanc.
Jó kis, figyelemfelkeltő cím egy filmnek nem igaz? De nehogy azt higgyük, hogy ez majd valami mélyrepülés lesz a testüket pénzért árulgató nénik világában. Nem, ez egy kicsit más jellegű…
E film után nem sokkal láttam a Köpök a sírodra c. filmet – a 2010-es remake-re gondolok -, amely szinte teljes mértékben ugyanez. Szóval, ha valaki már látta azt, ezzel a filmmel már ne fáradjon. És fordítva…
Annyi különbség azonban van, hogy a mókás című Köpök a sírodra valamivel jobb.

A mozi stílszerűen két lány durva megerőszakolásával veszi kezdetét, bevezetve ez által, mire is számítsunk a folytatásban. Főszereplőnőnk vidékre tart, ahol egy hangulatos nyári lakban megszállva szeretné megírni újabb könyvét. Ám erre nem keríthet sort, mivel először még csak álmai hánykoltatják, majd valamivel később a helyi férfiak zaklatják.
Ennek az lesz a vége, hogy rátörnek otthonában és megerőszakolják. Miután „végeztek vele”, a homlokába karcolják: Hora, vagyis Ribanc.

A nő megaláztatásakor törekedtek a valósághű megjelenítésre, mondhatni durvára sikerült az ábrázolásmód. Ez az egyik oka annak, hogy nem tudtam eldönteni a film komoly szeretne lenni, vagy sem. Mert amíg itt szigorúan a drámára helyezi a hangsúlyt, addig a továbbiakban – illetve az előzményekben – mintha elbohóckodná az alkotást.
Erre remek példa az utat elálló, többször is feltűnő biciklis lány. Az ő szerepe, jelenléte meghaladja az én kognitív képességeimet.
Lényeg a lényeg, a megerőszakolt lány belerokkan a történtekbe, amin semmi csodálnivaló nincs, majd bosszúhadjáratot kezd a férfiak ellen. Változatos módszerekkel végez velük.

A Köpök a sírodra norvég verziója, egy elég ügyetlen feldolgozás, amely ugyan sajátos stílussal rendelkezik, de a műfajok kevergetésével, illetve a váltakozásukkal nem hinném, hogy célt értek.
Ellehetetlenítették a filmet, mely ennek köszönhetően egy furcsa, amatőr hangulatú elegyet alkot, melyben fülön foghatóak a művészfilmek, a thrillerek és slasher mozik stílusjegyei.
De elég szerencsétlen ez a mixtúra…
A műfaji meghatározása sem stimmel a produkciónak, hiszen akció jelenet nem igazán van benne, horror az meg pláne nem, míg azt hiszem elég ízléstelen dolog vígjátékként megcímkézni egy olyan alkotást, amiben megerőszakolnak egy nőt.
Ettől függetlenül a mozi bizonyos részletei, ha nem is viccesek, de elég röhejesek.
Végső soron ez egy meghatározhatatlan, ám rém esetlen és gyenge film, mely fantáziátlanul koppint le egy régi thrillert, ami a Köpök a sírodra. Tele céltalan és értelmetlen eseményekkel, jelenetekkel, zavaró az alkotás, nem is magas az élvezeti faktor, amit ékesen bizonyít az IMDB 3,5-es értékelése.
Ha úgy gondolja valaki, hogy mégis megpróbálkozna vele, nézze meg ezt a teaser trailert, majd fontolja meg még egyszer:

1

Válasz

A mező tartalma nem nyilvános.

További információ a formázási lehetőségekről