A tökéletes trükk(The Prestige)
Ez a 2006-os film remek méltán látható az IMDB 250 legjobb filmje között.
Valóban így van, az általam látott filmek közül is a legjobbak közé sorolható. Akinek nem elég az én szavam, az vessen egy pillantást a színészekre, vagy magára a filmre. Magával ragadó, korabeli hangulat és nem utolsó sorban egy kiváló – könyvből adaptált – történet, mely megismertet minket a bűvészek és szemfényvesztők „varázslatos” világával.
Chritopher Priest díjnyertes kötetéből Christopher Nolan rendezte meg a filmet, aki többek között a Mementót, és a két új Batman filmet rendezte. Ezzel a filmmel sem vallott kudarcot.
Az már a korábbi filmjein is látszott, hogy remek érzékkel választ a szerepekhez színészeket.
Jelen esetben is neves és tehetséges aktorok kapták a főbb szerepeket.
A főszereplő két tehetséges bűvész, Robert Angier (Hugh Jackman) és Alfred Borden (Christian Bale).
E két páratlanul tehetséges színész már önmagában egy más dimenzióba repíti a filmet, de őket még a nagy színész óriás Michael Caine is támogatja, aki a filmben is a két férfi mentorát, Cutter-t alakítja.
Mellékesen láthatjuk még Scarlett Johansson-t is a női főszerepben, aki Oliviát játssza, végső soron mindkét férfi segítőjét és szeretőjét.
A szőke szépség a szokásosat nyújtja. Felejthető és gyenge.
Alakítása eltörpül a három férfi játéka mellett.
A több mint kétórás film Caine, vagyis Cutter bevezetőjével kezdődik, melyben megismerteti a nézőt a bűvész trükkök felépítésével. E három lépcsőfok, amiből felépül egy csodának tartott produkció.
Az első rész az Ígéret. Amelyben bemutatásra kerül a trükk tárgya. Eztán következik a Fordulat, mely során a közönséges dologgal valami példátlant és meglepőt tesznek. A harmadik mozzanat pedig a Jutalom. Ahogy a filmben mondják:
Nem elég valaminek eltűnnie, annak újból meg kell jelennie!
Valami elképesztően érdekes, ahogy bevezetnek minket a századforduló bűvészeinek világába.
A film eseményein keresztül megérthetjük, de legalább is közelebb kerülhetünk ezeknek a nem mindennapi embereknek a gondolkodásmódjához.
Legfőbb erénye a filmnek, hogy a hangulata azonnal magával ragad és nem is ereszt, míg véget nem ér. Ebben nagy szerepe van az eredeti díszletnek, ruházatnak és a már említett színészi játéknak.
Ahogy Caine végigmegy magyarázatában a trükkök három legfontosabb momentumán, addig szemléltetésként végignézhetjük Jackman, vagyis Angier trükkjét, melynek során a férfi életét veszti, mert Bale, illetve Borden, nem segített rajta. Ennek folyományaként bíróság elé kerül, elítélik gyilkosságért és börtönbe kerül. Ez a jelen.
A film lényegében a múltban játszódik, ahogy azt Angier szempontjából megismerhetjük visszaemlékezésében. De ezzel párhuzamosan Cutter is meséli a történetet.
A két férfi egykor jó barátok voltak. Mindketten tanoncok egy bűvész mellett, akinek Cutter volt a segítője.
A szakmát tanulták, és ami az egyikükből hiányzott, az megvolt a másikban.
Az egymás iránti irigység és egy katasztrófa fordította egymás ellen a két barátot.
Angier szerelme elhalálozik egy bűvész trükk során, melyért Bordent hibáztatja. A gyászoló férfi álruhában, ahogy azt a filmben többször megteszik, bemegy Borden előadására és manipulálja az egyik veszélyes trükkjét, aminek következtében a bűvész elveszíti pár ujját. Ez aligha tűnik komoly veszteségnek, ám egy bűvész esetében ez nagyon komoly, mi több végzetes problémát okozhat.
Az időközben családot alapított Bordennek nagyon nehezére esik gondoskodnia a családjáról és érvényesülni a bűvészek kíméletlen szakmájában.
A story gyakran ugrál az időben, ennek ellenére teljes mértékben követhető és érthető a történet. Pontosabban, csak annyira érthető, amennyire a készítők hagyták, hiszen a film végére kiderül, hogy maga a mozi is egy trükk.
Egy fordulatos, kimunkált trükk.
Az egész produkció alapvetően arról szól, hogy a két férfi egymással vetélkedik. Angier megpróbálja ellopni Borden Teleportáló ember trükkjét. A bűvész titkának megfejtésére törekszik, ebben van segítségére Olivia (Johansonn), aki eleinte Angier segédje, majd a férfi kérésére Borden mellé szegődik, ám közös munkájuk közben egymásba szeretnek. Megmutatkozik Borden kettőssége is, hiszen szereti a feleségét és Oliviát is, de e kettősség valós okára csak a film legvégén derül fény.
Angier kutatómunkája során ellátogat egy Tesla (David Bowie) nevezetű tudóshoz, aki a váltóárammal végez érdekes kísérleteket. Az ő segítségével, mint A Nagy Danton tér vissza és bemutatja az Új Teleportáló Ember nevezetű műsorát. A film eleji képsorok megismétlődnek, egy kicsit másképpen és ez az a pont, ahol megtörténik a Fordulat.
Szépen lassan kivilágosodnak a homályos foltok.
A meglepetés garantált.
A mozi Caine kezdő szavaival ér véget, egyfajta keretet adva a történetnek, ami így kerek egészként áll össze a néző előtt.
A történet elsőrangú, a magyar cím is stimmel, hiszen mindkét karakter a Tökéletes Trükköt keresi, mely során mindent feláldoznak, magukat sem kímélik.
Csak a szenvedélyüknek élnek.
Ennek ellenére a szószerinti fordítás sem lenne helytelen, hiszen a Presztízs a lényege az egész filmnek. Az egész veleje az, hogy mennyi mindent tesznek meg azért, hogy a másikat legyőzzék, a versengésük és annak körülményei teszik remekké az alkotást, de elsősorban a történet maga és annak elképesztően érzékletes és profi kezelése.
Egy fordulatos, izgalmas, jellemzően angol story a századforduló hangulatával kiegészítve.
Új hozzászólás beküldése