A Keresztapa
Az alvilág nagyhatalmú arisztokratáit bemutató filmet, mint azt már  említettem fent sokan tartják a világ legjobb filmjének, de azt nem tudják, hogy  ez a történelmet író remekmű rendkívüli nehézségek árán született meg (és  hatalmasat vesztett volna a világ, ha ezek a komplikációk a produkció útjába  állnak). A Paramount stúdió nem igazán bízott a rendezőben, ezért (ilyen  filmekhez képest) csekély, szinte már minimális költségvetést minösszesen 6  millió dollárt biztosítottak az azóta szintén legendává vált Coppola számára.  Marlon Brando főszerepre való felkérése szintén heves vitákat eredményezett, úgy  vélték, hogy a kezelhetetlen és önfejű színészzseni ellehetetleníti majd a  forgatást.
A nagy stúdiómogulok azonban hatalmasat tévedtek. A Keresztapa óriási sikert  aratott és egy mítoszt teremetett, Marlon Brando alakítása pedig kophatatlan  klasszikussá (és sokszor parodizálttá, de, mint azt tudjuk parodizálni csak a  legnagyobbakat lehet igazán), színésziskolai alaptananyaggá nemesedett. Az  amerikai olasz bűnszervezet tevékenységéről szóló film mesteri kidolgozottsága,  (abban a korban nagyon durvának számító) szinte már naturalista  erőszakábrázolása, epikus történetvezetése által újította meg a maffiafilm  műfaját és teremtett követendő modellt más alkotók számára. A Corleone család hatalmát, életét és harcát-amelyet a rivális szervezett bűnöző csoportok, a  politika és a hatóságok ellen vív- egyszerűen pazar szereposztásban vitte  vászonra a rendező. A színészek ihletett, elmélyült, hiteles játéka olyan  varázslatot teremtett, amely még ma is elvarázsolja a nézőt-ritkán látni ugyanis  mostanában ilyen magas nívójú szereposztást a vásznon.
A kockázatos vállalkozásnak minősített Keresztapa végül három, nagy  presztízsértékű Oscar-díjat is kapott (két évvel később bemutatott folytatása,  amit én személy szerint még az elsőnél is jobbnak tartok, nemkülönben uralta a  díjkiosztó ceremóniát, hat szobrot hozva el, de az első résznek sem kell  szégyenkeznie a maga 3 díjával). A Filmakadémia tagjai Coppola moziját  választották meg az év filmjévé, megítélték a legjobb adaptált forgatókönyv szobrát (a Keresztapa az azonos című Mario Puzo regényből készült), Marlon  Brando pedig a legjobb főszereplő díját szerezte meg. A színészlegenda renegát  természetét egyébként a díjátadó ünnapségen is bizonyította: egy ismeretlen  színésznőt küldött a szobra átvételére, akit indiánnak maszkíroztak, ilyen módon  tiltakozva az amerikai őslakosok hátrányos megkülönböztetése ellen.
Ha létezik olyan film amiben minden a helyén van, minden passzol és minden  tökéletes, akkor alighanem az a Keresztapa. A színészek fentebb méltatott játéka  mellett szintén etalon színvonalú munkát végzett az operatőr, a világosító, a  hangmérnök, a zeneszerző. Látszik a filmen a hatalmas belefektetett munka, hogy  szívvel és lélekkel készült  és, hogy létrejöttében az utolsó utcán elsétáló  statiszta is maximálisan részt vett. Kijelenthetjük tehát, a Keresztapa a  maximumok filmje.
Az operatőri munka valóban elsőrangú, minden kamerabeállítás a helyén van. A  megvilágítás sárgás fénye sokszor, szinte halálfeszerűvé festi a színészek  arcát. A sárga szín uralja a filmet, ami asszisztál a remek hangulathoz. Apropó  hangulat. A filmnek sikerül visszaadnia az adott kort. A II. világháborút követő  éveket, nagyjából az '50-es évek közepéig (a film cselekménye körülbelül 10 évet  mutat be a nagy hatalmú Corleone család életéből). Tényleg elhisszük, hogy  azokban az években járunk, a hatalmas épületek alatti kis üzletek, az autók,  jellegzetes hajszálcsíkos öltönyök, a kalapok, a ballonkabát, a dobtáras Thomson  géppisztolyok mind, mind ezt a korszakot idézik, elképesztően korhűen.
Egy dolgot viszont nem szabad elfelejtenünk a Keresztapa című filmklasszikus kapcsán. Bár a film meglehetősen pontosan mutatja be a gengszterek életét, mégis  egy romantikus, idealizált képet fest róluk. Egy olyan világ tárul fel  ellőttünk, ahol a bűnözés világában még ismert fogalom volt a becsület, a hűség,  a családi értékek, az egyenesség és a tisztelet. Emiatt egyébként több  bűnszervezet vezetője alapkövetelménnyé tette emberei számára a mozi  megtekintését. Két világ és értékrend csap össze a Keresztapában. A régi  dolgokhoz és a klaaszikus értékekhez végig ragaszkodó, egyre öregedő, lassan már  idejétmúlt Don Corleone és fia Michael Corleone, aki nyitott az új dolgok felé  és azelőtt sosem látott módszerekkel szervezi át a családi vállalkozást, abban a  naív hiszemben, hogy a Corleone család idővel majd teljesen legális céggé  válhat. Így merül el egyre jobban Michael a szervezett bűnözés világában és  válik a háborús hősből egyre inkább az aki sosem szeretett volna lenni: a  Keresztapa. Az Egyesült Államok valaha volt legnagyobb és leghatalmasabb  bűnszervezetének feje.
A remek hangulathoz és a filmhez magához pedig remekül illik Nino Rota csodálatos és világhírű zenéje, ami akárhol és akárhányszor csendül fel, mindig  is ezt a filmet fogja az emberek eszébe juttatni.
Marlon Brando játékát már fentebb dícsértem, de nem hagyhatom ki a többieket  sem. Olyan nevek szerepelnek a stáblistán, mint a forrófejű Sonny Corleone-t  alakító James Caan, a fondorlatos ügyvédet megjelenító Robert Duvall, Rocky  felesége Talia Shire és az ilyenkor még kezdő Diane Keaton. Azonban akiről  hosszabban kell szólni az Al Pacino. Ez az alacsony színész elképesztően jó  alakítást nyújt itt is. A tárgyilagosságga, a vérfagyasztóan hideg tekintet, az  éttermi jelenetben pedig olyan színészi teljesítményt ad, hogy a feszültséget  szinte kézzel tapinthatóvá teszi. Bár a címszereplőt Brando játssza, de nekem  mindig is Pacino marad a Keresztapa, mert nincs rá jobb szó, egyszerűen  tökéletes.
Mint ahogy a film is. A folytatásról pedig holnap szintén írok majd bővebben.  Etalon és kész, a minden idők legjobb filmjei listán a dobogón van a helye. Az  pedig külön öröm, hogy a digitális technikának köszönhetően végre megkapta a  méltó kiadást, a felújított kép és hang igazán járt ennek a mesterműnek.  Művészeti alkotás.









Új hozzászólás beküldése