Aliens vs. Predator - Requiem

Tudja valaki kicsoda Paul W.S. Anderson? Nem? Kicsit segítek. Ő a rendezője az Alien vs. Predator című film első részének, még 2004-ből. Csak sajnálni tudom szegény Mr. Anderson-t, hiszen 3 teljes éven keresztül úgy kellett lefeküdnie esténként, hogy ő rendezte a legrosszabb mozit ebben a mitológiában. 2007-ben aztán elkészült az Aliens vs. Predator 2, amely minden várakozást alulmúlt. Persze minden rosszban van valami jó. Paul W.S. Anderson fellélegezhetett, hiszen a legszarabb alienes, predatoros filmet már Greg és Colin Strause jegyzi.

Lássuk miért rossz...

Mielőtt teljesen ráhúznánk a vizes lepedőt a fent említett rendezőpárosra, szidjuk egy kicsit Shane Salerno-t, aki íróként vett részt eme borzalom elkészítésében.

Ettől függetlenül a negatív kritika mégis csak a rendezőket illeti. Látszik, hogy nem a megfelelő kezekbe került annak idején a projekt, hiszen Strause-ék eddig jobbára csak videoklipeket és alacsony költségvetésű filmeket rendeztek.

A legnagyobb probléma az AVP 2-vel, hogy a film túlnyomó része istentelenül sötét, szinte semmit sem lehet kinézni abból ami történik. Ez nagyon gáz. Mi értelme dolgozni a speciális effekteken, beöltöztetni a derék színészeket mindenféle idegen hacukába, ha szart se lehet látni az egészből? Nagyjából a film eleje és vége világos, a többi részt akár nevezhetjük balladai homálynak, mert nagyjából csak kikövetkeztetni tudjuk az eseményeket.

A másik nagy hibája a filmnek, a történet. Emiatt bátran hibáztathatjuk az író urat, meg mindenkit, aki rábólintott. Az egész valami gyalázatosan rossz. Nyugodtan lehetne az a mozi címe, hogy Everwood vs. Aliens. A mostanában „menő” horror műfaj írói munkásságát idézi a forgatókönyv. Bemutatnak nekünk egy kisvárost, mindenki elvan a saját hülye problémáival, közben meg egyesével meghalnak az emberek. Nekem erről kapásból a régi Freddy és Jason filmek jutottak eszembe. Ha kivennénk azokat a jeleneteket, ahol felbukkannak az idegenek, lazán eladható lenne drámának vagy vígjátéknak. Ha finoman akarok fogalmazni, akkor egy ilyen kaliberű mitológia sokkal jobb történetet érdemelne. Nem vagyok túlzottan otthon az AVP könyvek világában, de biztosan lehetne köztük találni egy olyat, ahol több figyelmet szentelnek a sztorinak.

Mert a szomorúság az, hogy ilyen történetet bárki tud írni, nem kell hozzá hollywood-i forgatókönyvírónak lenni.

Ha ránézünk kicsit a szereplőgárdára, megfigyelhetjük, hogy alig akad köztük ismerős.
Jobbára sorozatszínészekkel alkották meg ezt a filmet. Ezzel nem is lenne semmi baj, de a „neves” hölgyek és urak a kedvelt szériákban is csak epizódszerepet kapnak, szóval nem tekinthetők a szakma krémjének. Az viszont tény és való, hogy ez a megoldás elég költséghatékony.

 

Egyedül aki dicséretet érdemel, az a stáb, akik a speciális effektekért voltak felelősek. Meg kell hagyni, a látványra nincs panasz, minden a helyén van. Pedig azt gondolná az ember, hogy nehezebb egy filmet szépre megcsinálni, mint izgalmasra. Manapság ennek pont a fordítottja igaz.

Nagyon nagy vonalakban íme a történet.

Az első AVP film fináléjából építkezik a második eleje. A prediből kikel a kicsi alien és rögtön elkezd törleszteni a népe bántalmazásáért. A ragadozók úrhajója lezuhan. Na, hová? Persze, hogy egy amerikai kisvárosba. A dögök elszabadulnak, találnak pár fincsi embert, akikben kifejlődnek a mindenki számára ismerős lények.

Amikor már elegen vannak, megkezdődik a főszereplők levadászása. A lakosság szemszögéből is bekapcsolódhatunk a sztoriba. Tiszta Everwoood. Túl sok figyelmet kapnak az apró hülye kis problémák, és a szélesebb körű szereplők bemutatásai. És mindezt miért? Hogy egy órán belül 4 kivételével mindet kinyírják.

Ez valószínűleg azért kellett, hogy jobban átérezzük halálukat. Rejtett drámai vonal a filmben. Egy sci-fi, horrorba kell nagyon. Nem is lettünk volna meg enélkül.

A sokak által imádott predator-ok megjelenésére elég sokat kell várni. Pontosabban egy predi érkezik, de lehet, hogy tévedek, csak a sötétben nem láttam a többit. Szóval szerencsétlen ragadozó az első fél órájában nem csinál mást, csak bizonyítékokat semmisít meg. Ettől a hajam az égnek állt. A halott embereket és alieneket leönti valami kék trutyival, azok meg elpárolognak. Itt előjött a rejtett krimi vonal.

A legjobb az volt, amikor a predi elkap egy rendőrt, megnyúzza és fellógatja egy fára. Nagyon nagyon következetes lépés. Elvégre az ideje túlnyomó részét azzal töltötte, hogy eltüntesse a kialakult helyzet minden nyomát, utána meg ez. Ennyi erővel ki is írhatta volna az égre, hogy itt vagyok, kapjatok el!

A film vége happy enddel és nagy robbanással zárul.

Összességében egy szánalmas próbálkozás, hogy felélesszék a régi idők két kedvelt űrlényét a vásznon. Remélhetőleg az utókor nem e film alapján fogja megítélni őket.

5

Új hozzászólás beküldése

A mező tartalma nem nyilvános.

További információ a formázási lehetőségekről